Baza wiedzy
O projekcie
Kto może być uczestnikiem projektu AI4Youth?
W projekcie może wziąć udział publiczne liceum ogólnokształcące lub publiczne technikum zawodowe działające na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
W jakiej formie realizowany jest projekt?
Projekt jest realizowany w formie mieszanej:
- Szkolenia dla nauczycieli z etapów 1-2 – zdalnie
- Zajęcia nauczycieli z uczniami – w dowolnej formie
- Szkolenie rozszerzające z etapu 3 – zdalnie
- Opracowanie projektów – dowolnie
Gala finałowa – zdalnie
Kogo zgłasza szkoła?
- Szkoła zgłasza minimum 1 nauczyciela z grupą minimum 15 uczniów.
- Szkoła może zgłosić 3 nauczycieli, każdy z grupą minimum 15 uczniów.
Czy wszyscy uczniowie biorą udział w całym procesie?
- Mogą, ale nie muszą. Wszyscy uczniowie muszą zostać przeszkoleni przez nauczyciela z etapów 1-2 kursu.
- W szkoleniu z etapu 3 bierze udział nauczyciel i trzech uczniów.
- Pozostali uczniowie mogą zdobyć informacje z etapu 3 indywidualnie, korzystając z dostępnych materiałów, filmów, nagrań ze szkolenia.
Jakie działania obejmuje projekt?
Projekt AI4Youth obejmuje:
- Kurs podstawowy online dla nauczycieli prowadzony przez trenerów:
- 15.11.2021-17.12.2021 z przerwą świąteczną oraz od 28.02.2022 do 8.04.2022
- prowadzone przez trenerów SDA
- Zajęcia nauczycieli z uczniami w szkołach
- od 17.01 do 30.04.2022
- (ok. 20 godzin stacjonarnie, zdalnie lub hybrydowo)
- Szkolenia rozszerzające
- (zdalne) z etapu 3 dla nauczycieli i trzech uczniów z grupy
- od 9.05 do 24.06.2022
- prowadzone przez trenerów PCSS (12-16 godzin).
- Pozostali uczniowie mogą zapoznać się w tym czasie z filmami i materiałami z zajęć
- Uczniowie tworzą konkursowe projekty uczniowskie
- od 1.09 do 30.09.2022,
- tematy społeczne, rozwiązywanie ważnych problemów lokalnych i globalnych z wykorzystaniem technologii AI,
- w grupach 1-3 osobowych
- Konkurs – prace są oceniane przez jury
- od 01.10 do 21.10.2022
- Gala finałowa,
- październik 2022,
- prezentacja projektów,
- nagrody dla 5 najlepszych grup projektowych
Co znajduje się w kursie?
Program AI for Youth to wyjątkowa podróż edukacyjna, obejmująca 4 etapy i pozwalająca młodym ludziom zdobyć umiejętności konieczne do efektywnego i twórczego korzystania ze sztucznej inteligencji:
- etap 1: Inspire (Inspiracja) – młodzi ludzie inspirują się możliwościami AI. Uczą się, jakie problemy mogą rozwiązać, stosując sztuczną inteligencję w celu wywołania skutków społecznych, pamiętając jednocześnie o potencjalnych zagrożeniach i rozwijając świadomość etycznych i społecznych konsekwencji stosowania sztucznej inteligencji.
- etap 2: Acquire (Zdobywanie) – młodzież zdobywa podstawowe umiejętności niezbędne do zorganizowania i rozwinięcia własnego projektu AI, od pomysłu do wdrożenia, wraz z umiejętnościami specyficznymi dla danej dziedziny w zakresie analizy danych (DATA), widzenia komputerowego i rozpoznawania obrazów (ang. Computer Vision – CV) oraz przetwarzania języka naturalnego (ang. Natural Language Processing – NLP).
- etap 3: Experience (Doświadczanie) – młodzież spędza większość czasu na tym etapie, budując swoje doświadczenie w konkretnych domenach AI (DATA, CV, NLP) poprzez ukierunkowane doświadczenia praktyczne.
- etap 4: Empower (Wzmacnianie) – na tym ostatnim etapie młodzież jest uprawniona do wykorzystania swoich umiejętności do rozwiązywania rzeczywistych problemów, które zidentyfikowała w zorganizowanym procesie, pamiętając o wpływie społecznym i etycznym.
Konkursowe, uczniowskie projekty edukacyjne
Uczniowie tworzą w zespołach 1-3 osobowych własne projekty wykorzystujące algorytmy AI do rozwiązywania problemów,wyzwań społecznych na poziomie lokalnym lub globalnym. Korzystają z platformy dostarczonej przez PCSS, która umożliwia m. in. programowanie algorytmów AI z poziomu przeglądarki WWW. Uczniowie wybierają własny kierunek projektu, którym będą się zajmować wykorzystując poznaną na zajęciach wiedzę i narzędzia.
Jaką rolę pełni nauczyciel w projekcie?
Bierze udział w szkoleniu z etapów 1-2
- online (32 godziny)
Prowadzi zajęcia z etapów 1-2 dla uczniów od 17.01 do 30.04.2022
- (ok. 20 godzin)
Wraz z grupą 3 uczniów bierze udział w szkoleniu rozszerzającym z etapu 3 od 9.05 do 24.06.2022
- online (12-16 godzin)
Wspiera uczniów w przygotowaniu przez nich projektów konkursowych.
Co zyskują szkoła i nauczyciel w projekcie?
- Szkoła otrzymuje:
- Pakiet materiałów edukacyjnych pełnego programu AI for Youth przygotowanych przez firmę Intel Corporation. Materiały zawierają:
- scenariusze edukacyjne
- prezentacje multimedialne
- materiały dodatkowe – dołączone lub osadzone filmy
- interaktywne arkusze ćwiczeń programistycznych
- Certyfikat szkoły, w której realizowany jest innowacyjny projekt AI4Youth wydany przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo – Sieciowe
- Pakiet materiałów edukacyjnych pełnego programu AI for Youth przygotowanych przez firmę Intel Corporation. Materiały zawierają:
- Nauczyciel otrzymuje:
- Bezpłatne szkolenie w zakresie podstaw sztucznej inteligencji
- Bezpłatne szkolenie prowadzone przez inżynierów, zajmujących się na co dzień AI, rozwijające umiejętności w zakresie praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji i tworzenia własnych rozwiązań.
- Bezpłatne szkolenie w zakresie podstaw Design Thinking
- Wsparcie trenerów
- szkolenie Cyber security – cena rynkowa 600 zł
- szkolenie Scrum online – cena rynkowa 300 zł
- biblioteka HELION dostęp do biblioteki helion – roczny dostęp wartość 400 zł
- Certyfikat Coacha Programu AI for Youth wydany przez firmę Intel Corporation
Jak się zgłosić do projektu?
Rekrutacja do projektu została zamknięta. Pozostajemy w kontakcie ze szkołami, które wzięły udział w rekrutacji.